fredag den 23. december 2011

Rugbrød

Jeg er begyndt at bage rugbrød.

Opskriften har jeg fra min kære kusine, det er altid godt med en i familien, der er god til det med at bage :)

Men hvorfor lave rugbrød, når det kan købes alle steder?
For det første, så er jeg helt pjattet med hjemmelavet rugbrød, men det er nu ikke så meget derfor jeg laver det.
Jeg kan ikke tåle fuldkorns brød. Mange små børn har samme problem, hvor de ikke kan fordøje kernerne. Af en eller anden grund er min mave aldrig kommet sig over det, så kerner = nogo for mig.

Hele det her sundheds flip der plager DK, indebærer bl.a. at alt skal være fuldkorn. Det er stadig til at få alm. mørkt rugbrød, men udvalget er godt nok noget begrænset, og jeg er ved at være rigtig træt af at jeg må nøjes, eller helt undvære, hvis det ene mærke der føres, er udsolgt.
Så er der også et problem med at gå ud og spise. Både hos familie, venner og i byen.
Med undtagelse af nogle enkelte, er det altid fuldkorns brød der bliver serveret, og der er ikke et alternativ. Så må man nøjes med franskbrød, men noget pålæg er altså bedst på rugbrød, og så mætter franskbrød bare heller ikke på samme måde.

Får for at undgå problematikken med at jeg ikke altid kan få mit brød, så bager jeg det nu selv.
Næste skridt er at tage brød med, hver gang vi skal et eller andet sted hen - også hvis det er en restaurant af en eller anden slags.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar