onsdag den 28. oktober 2009

Operation X og minkavl

Nej hvor er jeg dog tosset over operationX'es udsendelse.
For at være ærlig, så gad jeg slet ikke se skidtet. I det øjeblik der bruges selvtægt står jeg helt af.

Jeg kan slet, slet ikke forstå de mennesker der mener at selvtægt er i orden.
Men det er nok bare mig der er sær. Jeg smager heller ikke på slikket i bland-selv afdelingen, og jeg går aldrig over for rødt, heller ikke selvom der ikke er en bil eller et andet menneske i sigte.
Jeg bryder mig ikke om at man bryder loven. Der er en grund til at den er der, og jeg kan SLET ikke forstå dem der mener, at det er okay at bryde loven, for at bevise noget ulovligt. Så er der jo ingen troværdighed tilbage.

Men tilbage til udsendelsen.
Jeg går i den grad ind for dyrevelfærd, og mener stadig at Danmark har et rigtig højt niveau af velfærd hos pelsdyrene (hvis vi lige ser bort fra rævefarme). Kopenhagen Fur ville slet ikke være i stand til at levere så gode skind, hvis alle minkene havde det forfærdeligt.
Problemet med det her er, at jeg ved reelt ikke om Anima har været inde og lave noget med dyrene. Jeg ved ikke om de har smidt døde dyr i burene, jeg ved ikke noget som helst, fordi det hele selvtægt.
Dermed ikke sagt at Anima har gjort nogle af disse ting (på trods af at jeg er meget stor modstander af foreninger som Anima), men jeg ved det reelt ikke.
Jeg vil have noget ordentlig dokumentation, jeg vil ikke bare have nogle tilfeldige billeder, hvor jeg ikke aner hvor gamle skaderne er, hvor længe dyrene har været døde/sårede, om de går i karantæne, eller hvad der nu måtte være sat i værk.

Jeg læste et meget sjovt indlæg et sted på nættet; Der blev spurgt om det næste bliver, at autonome som Anima bryder ind i en zoologisk have, og tager billeder af dyrene der er i karantæne, og herefter påstår at der foregår vanrøgt.

Men det er jo reelt det problem vi står over for. Vi ved ikke hvor meget af dette der er sandt.
Medierne har redskaberne til at manipulere med udtalelser, billeder og hvad de ellers måtte komme i kontakt med.

Heldigvis er der altid to sider af en sag, og den anden kan læses her: http://www.kopenhagenfur.dk/avler

Men det er jo helt tydeligt at disse dyreværns aktivister er totalt ligeglade med dyrene. Der er en reel risiko for smitte hos disse dyr. Nu påstår indtrængerne godt nok at de har overholdt alle de regler der er, men hvor er dokumentationen? Det resultere i at en pokkers masse mink nu skal testes for nogle sygdomme.
Dem der er trængt ulovligt ind, burde være dem der skal betale. Hvis minkene er smittet, burde det også være dem der skulle aflive dyrene, og skaffe sig af med dem, så de kan se hvor stor skade de har gjort, ved at "hjælpe" dyrene.

Så endnu en gang - Det er ALDRIG i orden at bryde loven!

Jeg vil igen gerne understrege, at jeg mener at der bør tages hånd om problemet, hvor det måtte findes, fordi det ikke er i orden hvis dyr lider.

Nu sidder jeg blot og overvejer, om det næste bliver afskaffelse af kæledyr, fordi et mindretal vanrøgter deres dyr...

5 kommentarer:

  1. Du mener intet af det du skrev vel???

    Så er du da fuldkommen til grin, prøv at se programmet før du udtaler dig så meget om det, sæt dig mere ind i sagen inden du kommer med dit synspunkt og dine argumenter..

    Dyrene lider, og så siger du "det er ALDRIG i orden at bryde loven"

    Samtidig skriver du lige neden under at du "vil igen gerne understrege, at jeg mener at der bør tages hånd om problemet"

    okaaaay?? hvordan er det lige præcis at man skal gøre det hvis den eneste mulighed er at bryde loven?

    kan også godt se at det er meeeget vigtigt at de ikke går ind og filmer hvor dårligt dyrene har det... tssk...

    SvarSlet
  2. Jo jeg mener det jeg skriver :)

    Og hvis du vælger at skrive igen, kan du så ikke undlade at være anonym? Det virker en smule useriøst :)

    SvarSlet
  3. Jeg vil siger jeg er ret enig med den første kommentar, og så kunne jeg egentlig godt tænke mig et svar på det han/hun skrev.

    Hvordan vil du redde de dyr, uden at bryde loven, hvis den eneste mulighed er at bryde den?

    Og så vil jeg også lige sige at du skal sætte dig mere ind i sagen fordi du skriver at det muligvis kunne være Anima der har været inde og lægge de døde dyr.. hvis du nu havde set programmet ville du se flere af minkavlerne indrømme at de vidste at dyrene havde det sådan.

    Folk der ikke syntes man skal gøre ALT for at redde de dyr er nogle egocentreret mennesker, gad godt se dig leve under de forhold dyrene gør.

    Flere af dem havde kun 1 øje, manglede et ben eller lign. manglede hale osv. osv.

    Så det du siger er altså at selvom hele din familie var i fare og ville dø, medmindre du gør noget som indebærer at bryde loven, vil du hellere se dem dø end at bryde loven??

    Det er jo dig der skrev "Det er ALDRIG i orden at bryde loven!"

    SvarSlet
  4. Det er ikke for sjov vi har loven.
    Hvis den ikke var der, ville vi alle sammen rende rundt og være anarkister som f.eks. dem inde fra ungdomshuset.

    Nu er en af grundlæggerne af Anima, og en af dem der er mest fremme i medierne, så dømt for at "befri" mink, så det svigter deres troværdighed en del :)

    Man skal ikke bryde loven... Desuden har det jo vist sig, at meget af det Anima fremsatte slet ikke var sandt...
    http://www.agrsci.dk/ny_navigation/nyheder/gode_muligheder_for_hoej_velfaerd_hos_mink

    Problemet med jer to er, at I mener at selvtægt er i orden. Den enes selvtægt er tilsyneladende ikke lige så slem som den andes...

    Men prøv nu at læse alt hvad jeg har skrevet igen :)
    Tilsyneladende hopper i fint hen over de steder hvor der er svar på jeres spørgsmål :)

    SvarSlet
  5. Jeg er enig med Chinchi.

    Ok, ikke fuldstændig. Jeg er typen, der går over for rødt. Jeg cykler også over vejen fremfor at trække og det hænder, at jeg går over vejen uden at gå helt hen til fodgængeroverfeltet.

    Men at lave selvtægt fordi man har et budskab man vil have frem, det dur ikke.
    Og at lave et program på baggrund af selvtægt fra en gruppe, der vil forbyde alle former for dyrehold... Det er sgu et selvmål af dimensioner.

    Anima har tidligere lavet ulovligheder både i forbindelse med minkavl, men også andet. Alene det er grund nok til ikke, at holde deres ord for gode varer.
    Jeg stoler da heller ikke på en dømt pædofil, hvis han/hun siger "men det er rigtig nok. Jeg ER en god babysitter".
    Hermed ikke sagt, at alle dømte lyver, men at tro 100% på folk, der flere gange har begået en from for kriminalitet og som endnu en gang begår kriminalitet for at sige "uhh, det er så slemt", nej, det kan jeg ikke.

    Og så er der alle de mennesker, der bliver følesesmæssigt ramt. Man slår hjernen fra og skriger ud "RED DYRENE!!!!" men glemmer fuldstændig, at mink ikke er dem, der har det værst.
    Mink er et pelsdyr. Hvis de ikke har det godt, så kan det ses i pelsen. Pelskvalitet er det vigtigste for pelsdyravlerne og derfor bliver de nød til at tage vare på dyrene.
    Sygdom og skader kan ses i pelsen. For at rette op på det (så vidt muligt) skal der bruges tid og medicin. Det koster penge og dermed går overskuddet ned. Derfor er det vigtigt for pelsavlerne, at dyrene har det godt, så de kan give det bedste skind, uden at bruge penge på medicin.

    En gris kan have verdens værste liggesår, men du kan ikke se det på flæskestegen, som du købte billigt i Bilka.
    Suppehønen har stået sammenklemt sammen med 10.000 andre høns og har ikke haft mulighed for at bevæge sig mere end et skridt til siden. Men hey, lad os da holde fokussen på pelsdyrene, der lever under større forhold og med regler for, hvad de skal have i buret, for at trives.

    I stedet for at råbe højt op om mink, så burde man måske se på andre dyr i DK. Eller mennesker i verdens fattigste lande......

    SvarSlet