onsdag den 24. juni 2009

Klap en tigerunge

Jeg hørte for et stykke tid siden om muligheden for at klappe en tigerunge i næstved zoo, hvis man ellers var villig til at betale for det.

Jeg finder det dybt problematisk, at en zoo i den grad får præget en truet dyreart på mennesker.
Kan ungerne bruges i videre avlsarbejde, må det være en fordel, at man har en rigtig tiger, og ikke en tiger, der ikke aner hvad den er.
Jeg kan blive så tosset, når man laver sådan nogle numre, og tilmed et sted, der burde være der for at passe på dyrene.
Det største problem er at dyrene bliver præget meget på mennesker, og derfor ikke rigtig ved om de er mennesker eller dyr.
Får en tiger unger, den ikke vil kendes ved, bør det også overvejes en ekstra gang om opflaskning er vejen frem, fordi det har så store konsekvenser for ungerne, at blive opfostret af mennesker.

Idag ser jeg så i nyhederne, at Dyrenes Beskyttelse og Københavns Zoologiske have tage afstand fra det, og kalder det dybt uetisk.
Jeg kan ikke undgå at juble en smule indvendigt.
Zoo's udtalelse gik på, at man som zoo skal formidle naturen og naturbevarelse. Ved at sidde og pille ved en tiger, giver man et forkert indtryk af naturen.

Hvis jeg skal være helt ærlig, kan jeg faktisk ikke se forskellen på dette, og så at få taget billeder med div. dyreunger i udlandet.
Ganske vist risikerer dyreungerne på feristeder, man kan få taget billeder med at blive bedøvet, så de ikke er for vilde, men problematikken er stadig den samme.
Det er på menneskernes betingelser, ikke på dyrenes.

Hvad er der nu galt i at sidde og kigge på dyreunger, der nyder at kunne rende rundt og lege med deres egne?
Det er klamt at en zoo kan være så egoistisk, at de sætter dyrenes velfærd over styr, blot for at få lidt ekstra penge i kassen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar