søndag den 6. maj 2012

USA Tur dag 1

Nicholas og jeg har været en tur i USA.
Jeg skriver indlægene løbene mens vi er her ovre, men de vil først blive udgivet når vi kommer hjem igen.

--

I forbindelse med noget arbejde, skulle Nicholas 1 uge til Washington DC, og jeg besluttede at jeg også ville med. Så vi har valgt at tage 1 uge ferie, og så 1 uge hvor Nick arbejder, hvor jeg skal finde på et eller andet at lave.

Vi kom her over lørdag d. 21.
Vi landede i lufthavnen kl. 15 lokal tid, hvor vi bl.a. fik set en spaceshuttle på ryggen af en Boing.
Det var super varmt da vi landede, omkring 25 grader. Vi ville egentlig have været ude og se på ting, men vi var først på hotellet kl. 18, og her skiftede vejret over til blæsende og overskyet, så det droppede vi hurtigt igen.

Da vi skulle fra flyet og over til security check og bagage udlevering, blev vi lukket ind i en shuttle-lounch (eller sådan noget), der dybest set er en hal på hjul, med noget på taget der ligner to store skorstene. Den kan køres op og ned, for at tilpasses til ind og udgange ved flyene, så "skorstenene" er formentlig nogle rør til mekanikken.

Køen ved security check var ikke så slem som ventet, vi kom igennem på ca. ½ time. Vagten Nick kom hen til, stirrede efter signe ondt på ham.
Ham jeg kom hen til, stillede mig en masse (efter min mening) underlige spørgsmål:
Hvorfor er du her? Hvem er du her med? Hvad laver du til daglig? Hvem har betalt rejsen? Hvem skal du besøge?
Det virker suspekt at svare på hvorfor man er her, og efterfølgende blive spurgt hvem man skal besøge... Det havde jeg sq nok sagt, da jeg blev spurgt hvad jeg laver her, hvis jeg skulle besøge nogen.

Enlig cykelist foran hotellet (taget dag 3)
En ting der slog os begge var hvor grønt der er her i DC, det er helt vildt i forhold til der hjemme. Der er også meget rent, men det synes jeg nu der er de fleste steder uden for Danmark.
Der er næsten ingen cykler her ovre. De få cykelstier der er, er placeret på en sådan måde, at der ligger parkeringspladser mellem cykelstierne og fortorvene. Hvis det havde været der hjemme, havde det været den rene dødsfælde.

Vi fik at vide at trafikken var bedre her ovre end der hjemme, men det er nu ikke noget vi har lagt mærke til. Fodgængerne vader bare over for rødt, det er helt normalt at bilerne stopper for rødt halvt ude i krydsene, og de cykelister der er her, er lige så hjernedøde som dem der hjemme, med en masse dytten til følge.

Stort set alle der arbejder i service branchen her ovre, er sorte (undskyld min politisk ukorrekte terminologi), eller mexikanske/sydamerikanske af udseende.

Service niveauet svinger helt vildt. Nogle steder er de super flinke, andre steder undre man sig over hvordan de kan beholde deres arbejde. Dette var f.eks. tilfældet i en RadioShak vi var inde i. De 2 ansatte stod lige op og ned af døren, og snakkede med hinanden. De lod faktisk nærmest som om vi ikke var der, da vi gik ind i butikken, og snakkede højlydt videre om deres privatliv, mens de checkede sms'er... Så den type ansatte er tilsyneladende ikke kun nogen man støder på i DK.

I de store hele er ingen af os voldsomt begejstrede for at være her ovre.
De er da flinke nok, men alt er meget anderledes. Også den måde man snakker med hinanden på. Der er super flinke mennesker her ovre, men lige pt. er jeg ikke sikker på at jeg ville have lyst til at besøge USA igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar